A következő interjúban Váradi Szilveszter 3D animátor tanárunkat kérdezzük munkájáról, 3D-ről és arról, mit tanácsolna pályakezdőknek. Szuper tartalmas, informatív beszélgetés; olvassatok tovább!
 
Mi az ősélményed a kreatív szakmával? Honnan tudtad, hogy ez a hivatásod?
– Alsósként Son Gokukat rajzoltam, amiketrágóért, vagy pár forintért adtam az osztálytársaimnak. Mindig is szerettem a rajzfilmeket, videójátékokat; gimnáziumban azon gondolkoztam, milyen szakma az, amivel kifejezhetem magam és pénzt is kereshetek vele; picit többet, mint egy gömbrágó ára.
 
Fő profilod az animáció, de mellette rengeteg projekt megfordult az asztalodon; plakát- és karaktertervezés, previzart, interaktív könyvek, stb; természetesen a 3D-modellezés is egy ezek közül. Milyen típusú projekten szeretsz a legjobban dolgozni?
– Szeretek új dolgokat kipróbálni, mindenféle kreatív eszközt megtanulni. Ezért vállaltam sokféle feladatkört, ha elsőre nehéznek is tűnt. Olyan projekten szeretek dolgozni, ami megadja ezt a kettőt.
 
Melyik a kedvenc részed az alkotófolyamatban?
– Az animálást nagyon szeretem, ahogy a kezeim alatt életre kelnek a rajzok, 3D modellek. Az ötletelés része is szuper érdekes; például egy film elkészítésének kezdeti fázisa, bár ez állít a legnagyobb kihívás elé.
 
Van olyan szakmabeli személy, aki mély hatást gyakorolt a munkásságodra? Ha igen, miért? 
– Nemzetközi vizeken talán David O’Reilly volt nagy hatással rám, amikor fiatalabb voltam. Kísérletező, minimalista megközelítésű 3D világa van, ami engem nagyon inspirált, és még sokakat rajtam kívül. Esetében figyelemre méltó a médium sokrétű megközelítése; 3D animációs filmrendezőként és videójáték készítőként is sikeressé vált, manapság pedig interaktív 3D élményeket készít.
 
Mi az a munka, projekt amire a legbüszkébb vagy?
– A Mimi and the Mountain Dragon projekt izgalmas volt számomra, amit a BBC-nek gyártottunk. Sok érdekes szakmai dolgot tanultam, és egy nagyon jó fej animációs csapatot ismerhettem meg közben.
 
Számos projekted mellett a mesterszakos diplomamunkádon is folyamatosan dolgozol. Jelenleg mit lehet elmondani róla, hol tartasz, mi a témája?
– A diplomamunkám ötlete már hosszú ideje az agyam egyik zugában csücsült egy képzeletbeli polcon, de sosem feledkeztem meg róla. Épp az ősszel poroltam le, és kezdtem el a gyártásának megtervezését, előkészítését. Rövid animációs film egy kisfiúval a középpontban, akit szó szerint beszippant a világháló. Megismerhetjük belőle az internet szép és árnyas oldalát, valamint az alkotás nehézségei is tematizálásra kerülnek. A film kizárólag szabad/nyílt forráskódú szoftverek segítségével készül, amit a projekt részeként dokumentálni fogok, hogy lehessen szabadon tanulni belőle.
 
Mi a fundamentális különbség a 2D és a 3D képalkotás között?
– A mélység. A 2D világában többnyire a térbeli dolgokat konvertáljuk át sík alkotássá, a 3D-ben ez fordítva történik. A modelleket úgy gyurmázzuk, hogy egy bizonyos (kamera) szögből azt lássuk, amit szeretnénk. Viszont, ha virtuális valóságról, vagy 3D játékról van szó, ott minden nézőpontból csinosnak kell lennie az alkotásunknak.
 
A grafikus három keze: Illustrator, Photoshop, és InDesign. Ezen programok mellett miért érdemes megtanulni a Blendert is?
– Nagyobb eszköztár több lehetőséget biztosít, hogy az elgondolt képeinket megvalósítsuk.Bizonyos dolgokat könnyebb létrehozni 3D-ben, és akár ismét felhasználni más szögekből (pl. mintha többször megrajzolnánk).
 
Milyen készségek szükségesek ahhoz, hogy valaki teljes mértékben kitudja használni a Blenderben rejlő lehetőségeket?
– A Blender egy nagyon sokoldalú program, emiatt hatalmas erőfeszítés maradéktalanul elsajátítani az összes funkcióját, és használni azokat. Ezért azt mondom, hogy a türelem és a kíváncsiság a keresett készségek. Azonban a program alapvető szegmensének ismeretével már alkothatunk kedvünkre és elégedettségünkre.
 
Nem csak a Vizuri tanára vagy, hanem a Diákszempont Gimnáziumban is oktatsz 3Dismereteket. Mi okozza a legnagyobb kihívást azoknak, akik újonnan ismerkednek a 3D világával?
– Az út elején nagyon könnyű eltévedni egyedül a rengeteg opció és dimenzió között. Ezért lassan, de biztosan haladva érdemes továbblépni a következő szintekre. Mások az elnevezések, picit más a logikája a 3D képalkotásnak, de ha sikerül lefordítani 2D (vagy saját) nyelvre, máris ismerősebb szituációban találjuk magunkat. 
 
Milyen tanácsot adnál azoknak, akik 3D iránt érdeklődnek és a munkájuk részévé kívánják tenni?
– A 3D egy hatalmas kreatív iparág, amit nem lehet egy emberként lefedni. Érdemes kiválasztani azt a néhány irányt, ami a legjobban érdekel bennünket (pl. animáció, VFX, modellezés stb.), ésabban elmélyedni amennyire csak lehet.
 
A szakmád jelenlegi fokáról visszatekintve mi az, amit fontosnak tartasz, és mondanál a pályakezdőknek?
– A játékos, kísérletező alkotás mindig érdekes, újdolgokat eredményez. A kíváncsiság az új szoftverek és funkciók felé mindig hasznosnak bizonyul; ha ez a kíváncsiság az egész világra irányul, segít megtalálni a látásmódjukat, kifejező hangjukat. Ismerjenek meg minél több alkotót – akiknek tetszik a stílusa – és próbáljanak belőlük kreatív energiát meríteni.
 
Mire számíthatnak tőled a Vizuri kurzus hallgatói?
– Szeretném a lehető legtöbb tudást úgy átadni, hogy az ne legyen fizikailag megterhelő a diákoknak. Az online felület ellenére arra törekszem, minél személyesebb, barátságosabb légkör alakuljon ki; a diákok bátran kérdezzenek, jelezzék, ha lemaradtak. A hallgatók – ha kellő figyelemmel követik az órákat és elvégzik a házi feladatokat – megkapják a szükséges tudást és motivációt, hogy hamarosan maguktól is készíthessenek3D modelleket.
 
Mit üzensz azoknak, akik ezt az interjút olvasva a jelentkezést fontolgatják?
– Ne gondolkozzanak rajta sokat, jelentkezzenek gyorsan! A 3D világa nagyon izgalmas; túl sok lehetőséget rejt magában ahhoz, hogy egy kreatív alkotó is elkerülje.

Váradi Szilveszter kurzusai

...
ONLINE

3D grafika haladó

MODELLEZÉS ÉS MOZGATÁS

Váradi Szilveszter kurzusa

Érdekel
...
ONLINE

3D grafika

3D alapjai grafikusoknak

Váradi Szilveszter kurzusa

Érdekel